طراح یار

وبلاگ آموزش طراحی

طراح یار

وبلاگ آموزش طراحی

  • ۰
  • ۰

نواع کاتالوگ ها در شکل، اندازه، رنگ، جنس و طرح های گوناگون تولید می شوند که اهداف مختلفی از طراحی و چاپ آن ها وجود دارد. چاپ انواع کاتالوگ، می تواند با توجه به هدفی که از چاپ آن وجود دارد، کمک زیادی به رشد کسب و کار شما بکند. بنابراین اگر بودجه ای برای تبلیغات کسب و کار خود کنار گذاشته اید، پیشنهاد می کنیم که بخشی از آن را به طراحی و چاپ کاتالوگ حرفه ای برای کسب و کار خودتان اختصاص دهید. اگر قصد دارید برای محصولات شرکت خود یک کاتالوگ زیبا و موثر تولید کنید؛ پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در این مقاله درباره ویژگی‌های انواع کاتالوگ صحبت می کنیم. نکاتی که کمک می‌کند انتخاب ‌های بهتری برای طراحی و تولید کاتالوگ داشته باشید.

سایز انواع کاتالوگ

چاپ انواع کاتالوگ ‌ها مانند سایر محصولات تبلیغاتی چاپی، در اندازه های استاندارد و مختص به خود انجام می گیرد. سایز انواع کاتالوگ به طور استاندارد بر اساس تجربه تعیین می شود و با توجه به این که کدام اندازه برای چه هدفی بهترین بازخورد را دارد، دسته بندی می شود و در اختیار طراحان کاتالوگ قرار می گیرد. بهتر است که کاتالوگ خود را بر اساس اندازه های استاندارد و پرکاربرد طراحی کنید.

به‌ طور معمول کاتالوگ‌ها در دو سایز A4 و A5 و به سه صورت عمودی، افقی و مربعی طراحی و چاپ می‌شوند. البته سایزها و اشکال دیگری از کاتالوگ نیز وجود دارد که معمولا به دلیل اتلاف زیاد کاغذ هزینه بیشتری را موجب می‌شوند. بنابراین سایز انواع کاتالوگ ها به همان شکل استانداردی است که در بالا ذکر شد و معمولا سعی می شود از سایزهای اختصاصی استفاده نشود.

جلد کاتالوگ؛ جنس و پوشش

ویژگی های انواع کاتالوگ ها با توجه به هدف کسب و کار می تواند متفاوت باشد. چاپ انواع کاتالوگ به منظور اهداف مختلف صورت می گیرید.

یکی دیگر از ویژگی های انواع کاتالوگ، جلد کاتالوگ‌ها است که به‌طور معمول از جنس کاغذ گلاسه است. انواع مختلفی از کاغذ گلاسه در ضخامت های مختلف وجود دارد که می توان با توجه به هدف و سلیقه شخصی از هر یک از آن ها برای چاپ انواع کاتالوگ استفاده کرد. طبیعتا کاغذ های گلاسه‌ی ضخیم‌تر، کاتالوگ شما را سنگین‌تر، مستحکم‌تر و البته با هزینه‌های بیشتری همراه می‌کند. تجربه ثابت کرده است که استفاده از کاغذ گلاسه‌ی ضخیم برای جلد و کاغذهای گلاسه‌ی نازک‌تر برای صفحات داخلی، تجربه بهتری را برای مشتری رقم می زند و ظاهر جذاب تر و زیباتری به کاتالوگ شما می دهد.

کاتالوگ ‌ها ابزارهای تبلیغاتی با دوامی هستند. بنابراین مدت طولانی تری در دسترس مشتری قرار دارند و باید بتوانند در طول این مدت طولانی کیفیت و زیبایی خود را حفظ کنند. اما مشکلی که وجود دارد این است که چاپ بر روی کاغذ گلاسه یک ضعف بزرگ دارد. ضعف بزرگ چاپ انواع مختلف کاتالوگ ها با کاغذ گلاسه این است که در صورت استفاده متوالی و لمس جلد کاتالوگ با دست، کم‌کم از کیفیت تصویر چاپ شده روی آن کاسته می‌شود.

برای حل مشکل افت کیفیت کاتالوگ بعد از یک مدت، استفاده از یک روکش محافظ می‌تواند در افزایش عمر کاتالوگ بسیار موثر باشد. پوشش سلفون، محبوب ‌ترین پوشش مورد استفاده برای جلد کاتالوگ است. سلفون‌ ها یک لایه پلاستیکی بسیار نازک هستند؛ که پس از چاپ، روی کاغذ جلد چسبیده می ‌شوند. سلفون‌ها علاوه بر استحکام موجب افزایش زیبایی ظاهری کاتالوگ نیز می‌گردند. این پوشش در انواع براق، مات و مخملی (بافت‌دار) و بنا بر سلیقه شما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گرماژ کاتالوگ؛ یک ویژگی مهم در انواع کاتالوگ ها

ضخامت انواع کاتالوگ ها هنگام چاپ با توجه به اینکه میخواهیم ماندگاری کاتالوگ چقدر باشد، متفاوت است.

پیش تر، اشاره ای به ضخامت کاغذ مورد استفاده در چاپ انواع کاتالوگ اشاره کردیم. حال می خواهیم با گرماژ کاغذ آشنا شویم که پیش نیاژ شناخت ضخامت کاغذ های مختلف است. هر نوع کاغذی بر مبنای گرماژ آن در متر مربع تعریف می‌شود. مثلا کاغذ گلاسه ۳۰۰ گرم به این معناست که یک برگ ۱۰۰ سانتی‌متر در ۱۰۰ سانتی‌متر از این کاغذ، ۳۰۰ گرم وزن دارد.

نکته دیگری که در این زمینه باید بدانید این است که در مورد گرماژ مناسب برای کاغذ انواع مختلف کاتالوگ، فارغ از سلیقه شخصی و هدف از طراحی کاتالوگ، معمولا برای جلد انواع کاتالوگ از کاغذ گلاسه ۲۵۰ یا ۳۰۰ گرم و برای صفحات داخلی آن از کاغذ با گرم ۱۳۵ ،۱۵۰ ،۱۷۰ و ۲۰۰ استفاده می‌گردد.

جهت‌های باز کردن کاتالوگ

جهت باز کردن کاتالوگ یکی دیگر از ویژگی های انواع کاتالوگ است به نظر موضوعی نسبتا ساده است؛ اما اگر هنگام طراحی و چاپ کاتالوگ به آن دقت نکنید به راحتی می‌تواند برای شما مشکل‌ساز شود. کاتالوگ‌ها را مانند کتاب‌ها می‌توان از چپ به راست یا برعکس باز کرد. کاتالوگ‌ های راست به چپ برای محتوای فارسی و کاتالوگ چپ به راست برای محتوای انگلیسی مدنظر است.

نوع صحافی کاتالوگ، یک ویژگی مهم در چاپ کاتالوگ ها

حجم، ضخامت و تعداد صفحات انواع کاتالوگ، در نوع صحافی آن تعیین کننده است.

صحافی کاتالوگ یکی دیگر از ویژگی هایی است که بر اساس آن، انواع کاتالوگ تعریف و دسته‌بندی می‌شود. این دسته‌بندی بر اساس سه سبک مفتول تخت، مفتول لوپ و چسب گرم انجام می‌شود. به بیان ساده‌‌تر می‌توان گفت منظور از صحافی مفتول همان منگنه است. اگر این منگنه همان حالت ساده همیشگی را داشته‌باشد، به نام صحافی مفتول تخت شناخته می‌شود. اما اگر قسمت بیرون منگنه حالت نیم‌دایره داشته باشد، به آن صحافی مفتول لوپ می‌گویند. مزیت حالت لوپ در این است که قابلیت آویزان کردن کاتالوگ را از آویزهای مختلف فراهم می‌کند.

صحافی کاتالوگ به شکل مفتول معمولا برای کاتالوگ‌ هایی با تعداد صفحات کم یا کاغذ نازک مناسب است. چراکه در صورت افزایش صفحات و حجم کاتالوگ، این سبک از صحافی قادر به حفظ ساختار برگه ‌های کاتالوگ در کنار یک‌دیگر نخواهد بود.

صحافی کاتالوگ با چسب گرم روش معمول دیگری است که برای چاپ انواع کاتالوگ به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش و به کمک دستگاه صحافی حرارتی، نوعی چسب را گرم کرده و عطف صفحات کاتالوگ را به کمک آن به هم پیوند می‌زنند. صحافی چسب گرم در صورت انجام درست فرآیند، یکی از بهترین روش‌های صحافی برای کاتالوگ ‌های با تعداد صفحات بالا است

همانطور که مشاهده کردید، صحافی کاتالوگ یکی از ویژگی های انواع کاتالوگ ها است که اهمیت زیادی دارد. باید توجه کرد که پس از تعیین سایر ویژگی های مهم انواع کاتالوگ، با دقت نوع صحافی کاتالوگ خود را انتخاب کنیم تا بعدها دچار مشکل نشویم.

جمع بندی: طراحی انواع کاتالوگ متناسب با هر کسب ‌و کار

هدف هر کسب ‌وکاری از طراحی کاتالوگ، با کسب ‌وکارهای دیگر متفاوت است. چاپ انواع کاتالوگ، می‌تواند با توجه به هدف آن کسب و کار و چشم اندازی که دارد انجام گیرد. بنابراین نمی‌توان یک نسخه را برای همه تجویز کرد. انواع کاتالوگ در ابعاد، جنس، گرماژ کاغذ، نوع صحافی و جهت ورق‌خوردن کاتالوگ وجود دارد که شما باید ببینید با توجه به نوع کسب و کارتان، کدام نوع را می‌پسندید. بنابراین آن چه تصمیم‌گیری را برای تعیین ویژگی های انواع کاتالوگ و انتخاب یکی از آن ها آسان می‌کند، در وهله اول هدف کسب و کار شماست. به این نکته توجه داسته باشید که: «چاپ کاتالوگ، یعنی چاپ شناسنامه شرکت شما، پس در طراحی و چاپ کاتالوگ خود نهایت وسواس و دقت را به‌خرج دهید تا از خرج های اضافی جلوگیری کنید! ».

 

منبع: https://jelvehnama.com/catalogs-and-features-of-its-design-and-printing/

  • ۹۸/۱۲/۰۲
  • حیدر رضایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی