طراح یار

وبلاگ آموزش طراحی

طراح یار

وبلاگ آموزش طراحی

  • ۰
  • ۰

یکی از ابزارهایی که طراحان، مدیران تبلیغاتی یا صاحبان کسب وکار حتما با آن سر و کار خواهند داشت، چاپ کاتالوگ است. چاپ کاتالوگ راه و چاه خاص خود را دارد و دانستن ترفندهای چاپ کاتالوگ می‌تواند به ما کمک زیادی در این مسیر بکند. کاتالوگ (Catalog) کتابچه ای تبلیغاتی است که برای ایجاد رابطه بین تولید کنندگان و مشتریان به وجود آمده و اغلب به صورت چاپی در دسترس مشتریان، فروشندگان و بازاریابان قرار می گیرد. نکات کلیدی چاپ کاتالوگ، نکاتی هستند که همه ما قبل از اقدام به طراحی کاتالوگ و چاپ آن، باید از آن ها آگاهی داشته باشیم تا یک خروجی با کیفیت داشته باشیم. در این مقاله 14 نکته کلیدی درباره چاپ کاتالوگ را مورد بررسی قرار می دهیم که دانستن آن ها خالی از لطف نیست.

 

1. چرا باید کاتالوگ چاپ کنیم؟

یکی از نکات مهم چاپ کاتالوگ، این است که بدانیم چرا می خواهیم کاتالوگ چاپ کنیم. چاپ کاتالوگ با هدف معرفی کالا یا خدمات و جذب مشتریان بالقوه و در جهت راهنمایی آنان منتشر می‌شود. با پیچیده تر شدن و تنوع محصولات در بازارهای تولیدی، به نظر می رسد کاتالوگ ها بیش از هر زمان دیگری جایگاه یافته اند. در این زمینه اگرچه فضای مجازی توسعه زیادی یافته و اگرچه حتی گاهی کاتالوگ های مجازی و غیر چاپی نیز در فضای اینترنت منتشر می شوند، اما همچنان ماندگاری و دم دست بودن یک نسخه چاپی و همراهی آن با فروشنده، از مزایای این نوع تبلیغات است.

همچنین نسخه های کاتالوگ چاپی، قابل حمل و کم حجم هستند و در نیم نگاهی مفید و مختصر به تولیدات، محصولات و جایگاه تولید کننده اشاره می کنند و از طرف دیگر برای امور بازاریابی و تبلیغات و معرفی تولیدات در محیط فروشگاه ها و نمایندگی ها نیز بسیار موثر هستند

2. جامعه هدف ما در چاپ کاتالوگ چه کسانی هستند؟

دومین ترفند چاپ کاتالوگ این است که جامعه هدف خود را بشناسیم و بدانیم برای که داریم کاتالوگ چاپ می کنیم. کاتالوگ، مجموعه ای گرد آوری شده یک دسته از محصولات یا خدمات ارائه شده توسط یک شرکت یا موسسه، با ریزترین اطلاعات مورد نیاز برای فروشنده یا واسطه ی آن کالا یا خدمات است.

در واقع آن ها برای اشخاصی که رابط میان تولیدکننده و مصرف کننده هستند، تهیه می شوند. این اشخاص، خریداران عمده یا کسانی هستند که نقش فروشنده یا مغازه دار، یا نقش واسطه میان ارائه دهنده ی خدمات و گیرنده ی خدمات مانند شرکت های مخابراتی و … را بازی می کنند.

کاتالوگ ها برای معرفی کالا یا خدمات به این اشخاص یا موسسات، تهیه می شوند و حاوی اطلاعات مناسب آنهاست. این اطلاعات لزوما برای مصرف کننده مفید نیستند.

3. سلیقه ای بودن طراحی کاتالوگ

طراحی کاتالوگ، یک مساله سلیقه ای است. ممکن است شما از یک طراح حرفه ای کاتالوگ بخواهید برای شما راجع به فلان موضوع مد نظرتان، یک طرح آماده کند و همزمان از یک طراح کاتالوگ حرفه ای دیگر بخواهید همین کار را برایتان بکند. بعد از چند روز که طرح ها آماده شود، احتمالا دو چیز کاملا متفاوت از هم خواهید دید که از لحاظ گرافیکی نمیتوان به هیچ کدام ایراد ساختاری گرفت. شما مثلا از طرح اول خوشتان می آید و یک نفر دیگر از طرح دوم. این سلیقه شخص شماست. اما در شرایط مساوی، هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد. بحث تفاوت سلیقه شما و بقیه است. البته این طور هم نیست که مطلب کاملا سلیقه ای باشد. یک سری اصولی در کار وجود دارد که باید رعایت شود. ولی به شرط رعایت تمام آن اصول، کار سلیقه ای می شود.

این نکته را، به عنوان یکی از نکات مهم طراحی کاتالوگ در نظر بگیرید، که طراحی را انتخاب کنید که سلیقه اش به سلیقه شما نزدیکتر است. اینگونه تنش کمتری را تجربه می کنید و راحت تر به اتفاق نظر می رسید.

4. بین چاپ کاتالوگ و چاپ بروشور تفاوت قائل شوید!

چاپ کاتالوگ ها بر خلاف چاپ بروشور ها بیشتر با هدف بازاریابی و جذب مخاطبان و مشتریان طراحی و تولید می شوند. این در حالی است که بروشورها بیشتر به اطلاعات فنی و نحوه ی استفاده از کالا یا خدمات می پردازند. در واقع می توان چاپ کاتالوگ حرفه ای را ابزاری برای ارائه دانست؛ به این صورت که ما از راه دیدن کاتالوگ محصولات مثلا یک کارخانه لوازم برقی، می توانیم به گستره و دامنه ی تولیدی و جایگاه آن محصولات در بازار از منظر ویژگی های فنی پی ببریم.

5. محتوای کاتالوگ چه باید باشد؟

یکی از نکات مهم چاپ کاتالوگ، این است که محتوای مناسب و جذابی برای کاتالوگ خود انتخاب کنید. این نکته، یکی از 14 نکته کلیدی در چاپ کاتالوگ است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و نباید به راحتی از کنار آن رد شد. در ادامه نکات مهم محتوای کاتالوگ را توضیح خواهیم داد.

  • بخش اول کار، متن کاتالوگ است. بهتر است متن با مشورت کارشناس محصول و کارشناس تبلیغات نوشته شود. این متن از اهمیت بالایی برخوردار است و در عین توضیح تمامی جوانب لازم، باید فارغ از پیچیدگی زبانی باشد. برای روان بودن متن، می توان از ویراستار کمک گرفت. از منظر دیگر راستگویی و صداقت در این متن نکته قابل توجهی در تبلیغات دراز مدت است و گزافه گویی و اغراق بیش از حد، ممکن است مشتریان را از کالا و خدمات مورد نظر ناامید کند.
  • حتما از تصاویر متناسب با محصولاتتان در کاتالوگ استفاده شود.
  • اگر در گذشته، از مجموعه شما تقدیر شده است یا در رقابتی با شرکت های همکار، پیروز شده اید، آن ها را بیان کنید و در صورت وجود تقدیرنامه، آن را چاپ کنید.
  • کیفیت چاپ کاتالوگ را فراموش نکنید.
  • نوع فونتی که استفاده می کنید، نباید خسته کننده باشد. برای این مطلب باید با طراحتان وارد گفتگو شوید.
  • مشتری نباید معطل شما بماند. در بهترین جای ممکن، محل و نوع برقراری ارتباط با مجموعه را بنویسید. (آدرس، تلفن، فکس، ایمیل و …)

پیشنهاد می شود برای بررسی دقیق تر این که محتوای کاتالوگ چه باید باشد، نمونه کاتالوگ های ما را مشاهده کنید.

6. عکس های کاتالوگ را از کجا بیاوریم؟

استفاده از عکس مناسب و با کیفیت در کاتالوگ، یکی دیگر از 14 نکته کلیدی در چاپ کاتالوگ است. برای تهیه عکس های کاتالوگ، باید از طراح گرافیست و عکاس حرفه ای کمک گرفته شود.

اگرچه می توان با یک گوشی موبایل عکس گرفت اما باید بدانیم عکس های تبلیغاتی حرفه ای، حاوی کیفیت، نور و ترکیب بندی هستند که تنها یک عکاس تبلیغاتی از پس آن بر می آید.

استفاده از عکس جذاب در کاتالوگ، یکی از ترفند های چاپ کاتالوگ است

7. چه کسی باید کاتالوگ را طراحی کند؟

این کار باید به وسیله طراح حرفه ای کاتالوگ انجام گیرد. در این بین طراح باید از نقطه نظرات و اهداف سفارش دهنده در تولید کاتالوگ آگاهی یابد تا نسبت به اولویت ها در طراحی و ساختار آن تصمیم بگیرد.

تصمیم گیری درباره اندازه کاتالوگ با طراح گرافیک است. مقدار متن و تعداد تصاویر، خود تعیین کننده اندازه مناسب چاپ است و این کار مهم را طراح کاتالوگ با توجه به اهداف و محتوای نوشتاری و بصری کاتالوگ تعیین می کند.

8. چاپ کاتالوگ با کیفیت

یکی از نکات مهم چاپ کاتالوگ، بررسی کیفیت چاپ است. برای بررسی این مطلب که کیفیت چاپ کاتالوگ یک مجموعه خوب است یا نه، این مطلب بسیار مهم است که نمونه کارها را از نزدیک ببینید. از مجموعه مورد نظر بخواهید چند عدد نمونه کار برایتان ارسال کند و از نزدیک ببینید. به عکس اکتفا نکنید. عکس ها هرچند هم که با کیفیت باشند، نمی توانند ریزه کاری های چاپ را نمایش دهند. استفاده از یک پیش طرح کاتالوگ نیز می تواند به تصمیم گیری شما کمک کند.

در بررسی چاپ، حتما بخواهید فایل طراحی را هم نشانتان بدهند. این خیلی مهم است که آن مجموعه این توانایی را داشته باشد که دقیقا عین فایل طراحی شده را در چاپ در بیاورد. رنگ ها در چاپ خیلی اهمیت دارند. خیلی از رنگ ها را اصلا در چاپ نمی شود درآورد. اگر خودتان قصد چاپ طرح را دارید، بهتر است با انواع چاپ کاتالوگ آشنا شوید.

9. درباره ی صحافی سخت گیر باشید!

بهتر است برای فهمیدن مشخصات یک صحافی کاتالوگ خوب، ویژگی های صحافی بد را ذکر کنیم. یکی از ویژگی های صحافی بد این است که منگنه دقیق وسط صفحه نخورده باشد. یعنی یک بخشی از صفحه سمت چپ، وارد صفحه سمت راست شده باشد یا بالعکس. از طرفی شناخت انواع صحافی کاتالوگ و ویژگی های آن هم می‌تواند کمک زیادی به شما بکند.

10. جذابیت کاتالوگ را مد نظر بگیرید

استفاده از یک کاتالوگ جذاب می تواند کمک زیادی به رشد کسب و کارتان کند. شما برای هر عدد کالای تبلیغاتی‌تان که چاپ می شود، هزینه می کنید که هزینه چاپ کاتالوگ هم عدد قابل توجهی است. پس نباید کاتالوگی دست مشتریتان بدهید که بعد از سی ثانیه، درون سطل زباله یا کف خیابان برود.

برای بررسی این که آیا طراحی کاتالوگ شما جذابیت لازم را دارد یا نه، تا می توانید با آن را به افراد مختلف نشان دهید. به دقت نظرات بقیه را گوش دهید. وقتی طرح را نشان دیگران می دهید به چشمانشان نگاه کنید و ببینید چه مقدار چشمشان برق می زند و چقدر خیره می شوند؛ به چه قسمت هایی از کاتالوگ شما خیره می شوند و نمی توانند چشم بردارند. این ها همه نقاط قوت کار شماست. البته انتظار نداشته باشید که همه از طراحی کاتالوگ شما خوششان بیاید. فراموش نکنید کاتالوگ یک کالای تا حدی سلیقه ای است و انسان ها سلیقه های متفاوتی دارند. پس این مورد را هم جز ترفندهای چاپ کاتالوگ در نظر بگیرید.

 

11. تعداد صفحات کاتالوگ

صفحات کاتالوگ، یکی از ویژگی های چاپ کاتالوگ است که باید به آن توجه کنید. هنگام تماس با مجموعه طراحی و چاپ، باید دقیقا بدانید که می خواهید کاتالوگ شما چند صفحه باشد. این خودش یکی از مواردی است که مدیران را سردرگم می کند. این که آیا باید به ازای هر محصول، یک صفحه اختصاص دهند یا بیشتر و یا حتی کمتر. برای این موضوع می توانید با کارشناس طراحی مجموعه مورد نظر، تبادل نظر کنید. تا به یک ایده آل برسید.

12. اندازه کاتالوگ (قطع کاتالوگ)

اندازه استاندارد کاتالوگ را بشناسید و بدانید که برای هدف مورد نظرتان، اندازه کاتالوگ باید چقدر باشد. باید مشخص کنید که می خواهید کارتان کلاسیک باشد یا فانتزی. یکی از قطع های مرسوم که عموما افراد از آن استفاده می کنند، قطع A4 است. می توان گفت این قطع، یک قطع کلاسیک است. البته یکی از مزایای این قطع، فضای زیاد صفحه می باشد که می توان خیلی کارها در آن انجام داد.

یکی از قطع های فانتزی، قطع خشتی می باشد که در سال های اخیر، خیلی هم مورد استقبال قرار گرفته است. ابعاد این قطع 16*16 و 21*21 می باشد.

13. ضخامت کاغذ کاتالوگ

تعیین ضخامت کاغذ کاتالوگ، یکی دیگر از نکات مهم چاپ کاتالوگ است. ضخامت کاغذ کاتالوگ مورد دیگری است که باید هنگام سفارش از آن اطلاع داشته باشید. البته این موردی نیست که به صورت عام، همه آشنایی داشته باشند، اما بد نیست کاتالوگ های مختلف را نگاه کنید و هنگام سفارش، به شرکت مورد نظر بگویید می خواهم ضخامت کاغذ کاتالوگم، مثل ضخامت فلان کاتالوگ باشد.

دقت بفرمایید که این موردی نیست که بتوان برای آن نسخه کلی پیچید. کاتالوگ ها بسته به قطع و تعداد صفحات، استاندارد های مختلفی دارند. اما مراقب باشید در دامی که اکثر مدیران در آن گرفتار می شوند، شما گرفتار نشوید. باور غلطی وجود دارد که هر قدر ضخامت کاتالوگ شما بیشتر باشد، کاتالوگ شما زیبا تر می شود.

این باور غلطی است و اتفاقا بعضی اوقات، عکس این مطلب صادق است. یک مطلب دیگر در مورد اختلاف ضخامت صفحات داخلی و جلد است. این هم بستگی به قطع، تعداد صفحه و نوع کاتالوگ دارد. بهتر است در این زمینه، به کارشناس طراحی اعتماد کنید.

14. سفارش گیرنده از شما چه می پرسد؟

نکات مهم چاپ کاتالوگ که باید به سفارش گیرنده توضیح دهید و روی آن تاکید کنید.

  • کاتالوگ شما با احتساب جلد، چند صفحه است؟ (اگر پاسخ 12 صفحه است، به این معناست که 8 صفحه داخلی دارید و 4 صفحه جلد)
  • قطع کاتالوگ شما چیست؟
  • کاتالوگ شما عمودی است یا افقی؟
  • جنس صفحات داخلی و صفحات جلد چیست؟
  • کاتالوگ شما یو وی موضعی دارد یا خیر؟ اگر دارد آیا فقط روی جلد است یا شامل صفحات داخلی هم می شود؟
  • روی صفحات کاتالوگ روکش سلفون می شود یا خیر؟
  • تیراژ کاتالوگ شما چه تعدادی است؟

این 14 نکته کلیدی در چاپ کاتالوگ، نکات مهمی است که باید رعایت کنید تا خروجی کارتان خوب از آب دربیاید. سعی کنید هر کدام از این ترفند های چاپ کاتالوگ را به درستی رعایت کنید. انتخاب یک شرکت مناسب برای طراحی و چاپ نیز اهمیت زیادی دارد.

 

منبع: https://jelvehnama.com/14-key-tips-on-catalog-printing-that-designers-business-owners-and-managers-must-know/

  • ۹۹/۰۱/۱۷
  • حیدر رضایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی