طراح یار

وبلاگ آموزش طراحی

طراح یار

وبلاگ آموزش طراحی

  • ۰
  • ۰

اگر شما هم صاحب کسب و کاری هستید، لابد تاکنون به اهمیت تبلیغات پی برده‌اید. یکی از این ابزارهای تبلیغاتی، طراحی و چاپ کاتالوگ حرفه ای است. طراحی کاتالوگ حرفه ای، همانند سایر طراحی های گرافیکی، اصول خاص خود را دارد. اصول طراحی کاتالوگ، اگر به درستی رعایت شود، می‌تواند به جذابیت آن بیافزاید و مخاطبان و مشتریان زیادی برای شما به همراه داشته‌باشد. اگر تاکنون تجربه طراحی کاتالوگ یا بروشور نداشته باشید، شاید در نظر اول طراحی آن خیلی آسان به نظر برسد. ولی در واقعیت، اگر نکات مهم طراحی کاتالوگ را ندانید، راه نسبتا سختی پیش رو دارید؛ زیرا ممکن است کاتالوگ شما جذابیت لازم را نداشته باشد. در این مقاله، نکات مهم طراحی کاتالوگ حرفه ای برای شما شرح داده می‌شود تا بتوانید یک خروجی عالی از کارتان بگیرید.

 

1. بدون هدف، هیچ کاری عملی نیست!!

هر کسب و کاری، هدف مشخصی از طراحی و چاپ کاتالوگ دارد. با توجه به اینکه هر کسب و کاری از جان کاتالوگ چه می‌خواهد، اصول طراحی کاتالوگ می‌تواند تغییرات جزئی داشته باشد. بنابراین، قبل از شروع طراحی کاتالوگ، هدف مشتری از چاپ کاتالوگ را جویا شوید و ببینید به چه منظوری می‌خواهد از آن استفاده کند. همیشه به توضیحات و انتظارات مشتری به خوبی گوش دهید. سبک طراحی شما باید بر اساس نیازها و خواسته های مشتری باشد. این نکته را در نظر بگیرید که هدف شما رضایت مشتری است، بنابراین سعی کنید با رعایت نکات مهم طراحی کاتالوگ، رضایت و وفاداری مشتری به برندتان را صاحب شوید.

2. کاغذ را متناسب با هدف و سبک طراحی کاتالوگ انتخاب نمایید.

یکی از نکات مهم اصول طراحی کاتالوگ حرفه ای، بستری است که طراحی انجام‌شده در نهایت روی آن چاپ می‌شود؛ یعنی کاغذ. جنس و اندازه کاغذ کاتالوگ اهمیت بالایی در طراحی و چاپ کاتالوگ خواهد داشت. جنس کاغذ، تعیین می‌کند که شما باید از چه رنگ‌هایی در کاتالوگ خود استفاده کنید، زیرا رنگ کاتالوگ‌ ها با توجه به کاغذهای مختلف کاتالوگ، متفاوت است. از طرفی، اندازه کاتالوگ ها نیز، در تعیین سبک طراحی تاثیرگذار است و اصول طراحی کاتالوگ، بسته به سایز کاتالوگ می‌تواند تغییر کند. پس در گام‌های ابتدایی، باید جنس و اندازه کاغذ مصرفی را مشخص کنید.

3. استفاده از فونت های مشخص و محدود

شاید دیده باشید که خیلی‌ها، برای طراحی کاتالوگ از فونت های زیاد و عجیب و غریبی استفاده می‌کنند! چنین کاری، از کیفیت و حرفه ای بودن کاتالوگ شما می‌کاهد. فونت کاتالوگ، یکی از نکات مهم طراحی کاتالوگ حرفه ای است که در جذابیت و چشمگیر شدن کاتالوگ تاثیر بسزایی دارد، پس از کنار آن به راحتی عبور نکنید. شما به فونت های زیادی برای طراحی کاتالوگ نیاز ندارید. بعضی از طراحان فکر می‌کنند که با زیاد شدن تعداد صفحات یک بروشور باید از فونت های بیشتری استفاده کنند تا بر جذابیت آن افزوده شود، ولی این ایده مناسبی نیست. بهتر است حداکثر از سه فونت متفاوت ولی متناسب استفاده کنید. هر کدام از این فونت ها برای هر بخش مشخصی می‌تواند استفاده شود. اولی برای عنوان های اصلی، دومی در عنوان های فرعی و سومی در نوشته های صفحات.

نکته دیگر در انتخاب فونت کاتالوگ این است که فونت شما باید متناسب با شخصیت برند شما باشد. از فونت‌ های ناآشنا و عجیب و غریب استفاده نکنید. اگر شخصیت برند شما رسمی جدی است، سعی کنید از فونت های رسمی و استاندارد استفاده کنید.

4. طرح اولیه کاتالوگ خود را، با قلم و خودکار روی کاغذ پیاده کنید.

یکی از نکات مهم طراحی کاتالوگ این است که قبل از اجرای ایده های خود در نرم افزارهای گرافیکی، شکل کلی و طرح اصلی کاتالوگ را با دست بکشید. این که از همان اول شروع به طراحی کاتالوگ در نرم افزارهای گرافیکی کنید، کاری غیر منطقی است. در ابتدا آن را روی کاغذ پیاده کنید و مشکلات و نواقص اولیه را برطرف کنید. پس از این که طرح نهایی کاتالوگ را آماده کردید، آن را به مشتری نشان دهید و پس از گرفتن تایید مشتری، آن را با نرم افزارهای گرافیکی پیاده سازی کنید.

اگر می خواهید یک کاتالوگ حرفه ای و برجسته داشته باشید، رعایت اصول طراحی کاتالوگ حرفه ای از ضروریات کار شماست.

 

5. رعایت اصول نگارشی، به فهم و انتقال صحیح مطلب کمک می‌کند!

یکی از نکاتی که حرفه ای بودن کاتالوگ شما را به مخاطب نشان می‌دهد، متن و نگارش صحیح کلمات است. این نکته، از مهم ترین اصول طراحی کاتالوگ است که متاسفانه از طرف طراحان کاتالوگ نادیده گرفته می‌شود. زمانی که می‌خواهید مطلبی را از طریق گفتار به مخاطب انتقال دهید، به دلیل درگیر بودن لحن، میمیک صورت و زبان بدن، کار نسبتا راحتی دارید. عدم وجود این موارد در نوشتار، کار شما را بسیار دشوار می‌کند. بنابراین باید دقت کنید که متن کاتالوگ فصیح و رسا باشد. جملات باید به گونه ای باشند به که بهترین شکل مطلب را انتقال دهند. پس طی مراحل طراحی کاتالوگ حرفه ای خود، متن را بازبینی کنید، عنوان های مناسب انتخاب کنید، کلماتی انتخاب کنید که ابهام نداشته باشند و اصل منظور شما را به مخاطب برسانند و رعایت اصول نگارشی را به عنوان یکی از اصول طراحی کاتالوگ حرفه ای مدنظرتان قرار دهید.

6. طراحی کاتالوگ حرفه ای، باید متناسب با زمینه کاری و شخصیت برندتان باشد.

طرح کاتالوگ شما، باید به گونه ای باشد که حس خوبی به مخاطبان منتقل کند و تجربه کاربری خوبی ایجاد کند. حال، مخاطبان هر کسب و کاری، بسته به زمینه کاری متفاوتند. بدین منظور، باید تناسب کافی میان طرح شما، محصول ارائه شده، زمینه کاری شرکت و مشتریان هدف شرکت وجود داشته باشد، که این نکته یکی دیگر از نکات اساسی طراحی کاتالوگ است.

به عنوان مثال، اگر یک کسب و کار بزرگ را رهبری می‌کنید، باید توجه داشته باشید که چاپ کاتالوگ لوکس، تاثیر زیادی در دیدگاه مخاطبتان دارد. اگر مخاطبانتان، افرادی هستند که می‌خواهند یک محصول گران قیمتی را از شما بخرند، بنابراین، طراحی و چاپ کاتالوگ ارزان دیدی منفی در آن‌ها ایجاد می‌کند. از طرفی دیگر، چاپ کاتالوگ ارزان، گزینه مناسبی برای امور خیریه و کسب و کارهایی است که بازار هدفشان، مردم طبقه متوسط است.

رعایت اصول طراحی کاتالوگ حرفه ای، به جذابیت کاتالوگ شما و در نتیجه تاثیرگذاری هر چه بیشتر آن کمک می کند

 

7. عکاسی حرفه ای از محصولاتی که در کاتالوگ می‌گذارید!

شما می‌خواهید در کاتالوگ خود، محصولاتی را به مشتریانتان معرفی کنید و عکس‌هایی از این محصولات را در کاتالوگ قرار دهید. بنابراین اگر می‌خواهید یک کاتالوگ با کیفیت طراحی کنید، باید از عکس‌های با کیفیتی نیز استفاده کنید. بدین منظور، با بهره‌گیری از عکاسی صنعتی، عکس محصولات خود را آماده کنید و با ویرایش آن‌ها، سعی کنید یک فرمت مشخصی را برای قرار دادن عکس‌ها در کاتالوگ تعیین کنید.

در دست داشتن تصاویر مناسب کمک زیادی به شکل نهایی بروشور خواهد کرد. در صورتی‌که امکان مالی برای عکاسی از محصولات را نداشته یا به هر دلیلی مجبور به استفاده از تصاویر اینترنتی هستید در انتخاب خود بسیار دقت کنید. تصاویری را انتخاب کنید که واقعی بنظر برسند و کمتر دیده شده باشند.

 

منبع: https://jelvehnama.com/principles-of-professional-catalog-design-and-printing-7-important-catalog-design-tips/

  • ۹۹/۰۱/۲۶
  • حیدر رضایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی